Strona główna

Z support
Wersja z dnia 11:56, 19 wrz 2019 autorstwa Bcw (dyskusja | edycje) (Wyzwania)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacja, szukaj

English version

BeCREO Od elektronicznego majsterkowicza do twórcy Internetu Rzeczy

Design, muzyka, inteligentny dom, miasto i wiele więcej. Wszystko to zaprojektowane, zbudowane samodzielnie przez Ciebie za pomocą składanych jak klocki modułów elektronicznych i zaprogramowane z poziomu środowiska do nauki programowania BeCREO.

Co to jest BeCREO

BeCREO to zestaw do nauki podstaw programowania, elektroniki, mechatroniki i elementów robotyki. Zestaw BeCREO składa się z kilkunastu modułów elektronicznych, programowalnej płytki i aplikacji zawierającej bogaty, interaktywny kurs programowania. Kilkadziesiąt zadań w ramach kursu oraz projekty z zaawansowanymi wyzwaniami wprowadzą Cię w świat inteligentnych urządzeń które od teraz możesz tworzyć samodzielnie. Wystarczy kilka minut.

BeCREO jest zestawem edukacyjnym, który:

  • rozwija umiejętności analitycznego i logicznego myślenia,
  • uczy współpracy oraz twórczego wykorzystywania technologii,
  • uczy wykorzystywania programowania do rozwiązywania skomplikowanych, praktycznych problemów w otoczeniu człowieka,
  • rozwija intuicję algorytmiczną.
UWAGA
BeCREO wymaga pobrania aplikacji
Zestaw BeCREO wymaga pobrania i zainstalowania aplikacji BeCREO do użycia której niezbędne jest urządzenie (laptop, urządzenie 2 w 1 lub komputer PC) z systemem operacyjnym Windows w wersji 7 lub wyższej.
Urządzenie nie jest częścią zestawu.

Więcej informacji

Jak pobrać i zainstalować aplikację BeCREO

  1. W celu pobrania aplikacji BeCREO, wejdź na stronę becreo.eu i przejdź do sekcji Pobierz, wybierz przycisk Download for Windows a następnie zapisz na dysku swojego komputera plik instalacyjny.

    StronaBeCREO.PNG

  2. Uruchom pobrany plik instalacyjny.
  3. Zezwól na instalację aplikacji i wprowadzenie zmian na swoim urządzeniu.
  4. Wybierz wersję językową BeCREO.

    Jezyk.png

  5. Następnie postępuj zgodnie z kreatorem instalacji pamiętając o tym, że czas przygotowania do instalacji może w zależności od posiadanego komputera trwać od kilku do kilkunastu minut.

    Instalacja.png

  6. Po zainstalowaniu aplikacji, instalator przystąpi do instalacji sterowników programowalnej płytki BeCREO. Zgoda na instalację sterowników jest niezbędna do prawidłowego działania aplikacji.

    Instalacja4.png

  7. Po zainstalowaniu aplikacji uruchom BeCREO klikając odpowiednią ikonę na pulpicie swojego komputera.

Jak zarejestrować aplikację BeCREO

Po uruchomieniu aplikacji zostaniesz poproszony o zarejestrowanie produktu BeCREO. W tym celu wpisz w polu Klucz główny kod licencyjny, który znajdziesz w opakowaniu. Jeśli wykupiłeś wersję rozszerzoną BeCREO, wpisz dodatkowo Klucz pakietu rozszerzeń.

Licencja.png

Z celu wyrejestrowania BeCREO, wybierz USTAWIENIA w głównym menu aplikacji i wciśnij przycisk WYREJESTRUJ BECREO (1). W tym miejscu możesz także wprowadzić nowy Klucz główny lub Klucz pakietu rozszerzeń (2).

BeCREO w 6 krokach

  1. Pobierz i uruchom aplikację BeCREO. Wybierz zadanie.
  2. Nałóż nakładkę tematyczną na planszę.
  3. Umieść moduły elektroniczne w odpowiednich polach na planszy.
  4. Połącz moduły elektroniczne z płytką według instrukcji w samouczku.
  5. W aplikacji ułóż z bloczków program, który wykona zadanie.
  6. Wyślij program na płytkę i przetestuj go.

Elementy zestawu

  1. Zestaw 11 modułów elektronicznych.
    1. Dioda czerwona (led red),
      Ledred.PNG
    2. Dioda żółta (led yellow),
      Ledyellow.PNG
    3. Dioda zielona (led green),
      Ledgreen.PNG
    4. Głośniczek (buzzer),
      Buzzer.PNG
    5. Przycisk (push buton).
      Button.PNG
    6. Joystick (joystick).
      Joystick.PNG
    7. Czujnik temperatury.
      Temperaturesensor.PNG
    8. Czujnik światła (light sensor),
      Lightsensor.PNG
    9. Czujnik obrotu (rotation sensor).
      Rotationsensor.PNG
    10. Serwo (servo).
      Servo.PNG
    11. Czujnik odległości (distance sensor).
      Distancesensor.PNG
  2. Programowalna płytka.

    Arduino.PNG

  3. Nakładka rozszerzająca z wyświetlaczem OLED.

    Ioexpander.PNG

  4. Plansza na której umieszczasz nakładki tematyczne i moduły elektroniczne (przestrzeń robocza).
  5. Zestaw 10 nakładek tematycznych.

    Scenebackground.PNGBoard2.PNG 250px 250px250px250px250px 250px250px 250px

  6. Zestaw plastikowych złączek za pomocą których umieszczasz moduły elektroniczne na planszy lub łączysz z klockami LEGO®.

    150px

  7. Kabel USB.

    150px

  8. Zestaw kabelków w dwóch zestawach kolorystycznych do łączenia modułów elektronicznych z programowalną płytką.

    150px

  9. Adapter do baterii AA.

    150px

Przygotowanie zestawu do pracy

Rozpakuj elementy elektroniczne

W pudełku, w poszczególnych gniazdach wytłoczki, znajdziesz zapakowane w foliowe lub tekturowe opakowania: programowalną płytkę, nakładkę rozszerzającą z wyświetlaczem, kabel USB i kabelki. Rozpakuj delikatnie elementy zestawu i umieść je na biurku poza wytłoczką.

Zamocuj elementy elektroniczne w plastikowych złączkach.

W każdym gnieździe wytłoczki znajdziesz plastikowe złączki w kształcie zbliżonym do litery H. Wyciągnij je z pudełka i umieść w nich moduły elektroniczne, wsuwając je z jednej strony (rysunek 1). [rysunek 1 przedstawiający jak to się robi] Na programowalnej płytce zamocuj dwie plastikowe złączki, łącząc je „na krzyż”. Najpierw zamocuj krótszą złączkę wsuwając ją zgodnie z rysunkiem 2, następnie zgodnie z rysunkiem 3 nałóż drugą złączkę. Dociśnij, aż usłyszysz charakterystyczne kliknięcie. [rysunek 2 przedstawiający jak to się robi] Połącz nakładkę rozszerzającą z programowalną płytką na zasadzie „kanapki” zgodnie z rysunkiem 3. Nałóż na programowalną płytkę – nakładkę rozszerzającą. Uważaj, aby metalowe „męskie” złącza z nakładki precyzyjnie umieścić w „żeńskich” złączach programowalnej płytki. Dociśnij pewnie nakładkę do płytki. [rysunek 3 przedstawiający jak to się robi]

Podłącz przewody z modułami

Podziel moduły elektroniczne na dwie grupy. Cyfrowe (oznaczone literą D) oraz analogowe (oznaczone literą A). Do każdego modułu elektronicznego dopnij kolorowy kabelek: kabelek zielono – czerwono – czarny do modułów cyfrowych (D), a kabelek niebiesko – czerwono – czarny do modułów analogowych (A).

ModulD.jpg ModulA.jpg

Serwo i czujnik odległości posiadają zintegrowane przewody.

Umieść moduły w gniazdach wytłoczki

Posegreguj moduły elektroniczne zgodnie z tabelą. Zwróć uwagę, że na dnie każdego gniazda wytłoczki znajduje się symbol modułu elektronicznego. Taki sam symbol znajdziesz na większości modułów elektronicznych. Symbole te ułatwią organizację pracy i zachowanie porządku w pudełku.

Wytloczka.jpg


Moduł Grafika Symbol
Dioda czerwona (led red) Ledred.PNG Ledred symb.PNG
Dioda żółta (led yellow) Ledyellow.PNG Ledred symb.PNG
Dioda zielona (led green) Ledgreen.PNG Ledred symb.PNG
Głośniczek (buzzer) Buzzer.PNG Buzzer symb.PNG
Przycisk (push buton) Button.PNG Button symb.PNG
Joystick (joystick) Joystick.PNG Joystick symb.PNG
Czujnik temperatury(temperature sensor) Temperaturesensor.PNG Temperaturesensor symb.PNG
Czujnik światła (light sensor) Lightsensor.PNG Lightsensor symb.PNG
Czujnik obrotu (rotation sensor) Rotationsensor.PNG Rotationsensor symb.PNG
Serwo (servo) Servo.PNG Servo symb.PNG
Czujnik odległości (distance sensor) Distancesensor.PNG Distancesensor symb.PNG
Informacje na temat poszczególnych modułów znajdziesz w aplikacji BeCREO w Kompendium.

Aplikacja BeCREO

Aplikacja BeCREO jest bogata w treści szkoleniowe, dzięki czemu nauczanie programowania, algorytmiki lub mechatroniki nie sprawia najmniejszego problemu. Dzięki ogromnej ilości wbudowanych samouczków, lekcja z BeCREO jest przyjemnością. BeCREO nie musisz też generować pomysłów na większe projekty. Dysponując pełną wersją BeCREO otrzymasz ok. 30 projektów, które możesz realizować na co najmniej dwa sposoby.

W aplikacji BeCREO dostępne są trzy tryby pracy: kurs, wyzwania, tryb dowolny oraz kompendium i ustawienia.

Becreo menu.PNG

Kurs

W trybie kursu realizując wyznaczone zadania, w praktyczny sposób zapoznasz się z podstawowymi pojęciami programistycznymi, nauczysz się korzystać z modułów elektronicznych oraz projektować własne urządzenia.

W zakładce INSTRUKTOR (rysunek 1) zobaczysz interaktywny samouczek, w zakładce SCENA (rysunek 2) będziesz układać program zgodnie z poleceniami samouczka, testując poznane zagadnienia w praktyce. Liczba dostępnych bloczków służących do programowania jest dostosowana do realizowanych zagadnień i rośnie wraz liczbą poznanych dotychczas zagadnień.



Becreocourse.PNG

Wyzwania

W trybie wyzwań czeka na Ciebie szereg bardziej rozbudowanych projektów edukacyjnych. Część z nich jest dostępna w podstawowej wersji aplikacji, część w wersji rozszerzonej.

Wyzwania1.png



Każde wyzwanie zawiera od dwóch do czterech projektów, które można realizować na kilka sposobów. Z wyzwaniami tematycznie powiązane są nakładki tematyczne. O tym, którą nakładkę należy wybrać dowiesz się z treści samouczków znajdujących się w apilkacji.

Wyzwania dworzec.PNG:Board2.PNG



Każdy projekt jest interdyscyplinarną przygodą – misją, w której będziesz rozwiązywać niebanalne problemy. Nie tylko wykonasz zadania związane z informatyką i programowaniem. Co więcej dostrzeżesz, że tworzenie własnych urządzeń, projektów i rozwiązań jest świetną zabawą i jest też niezwykle pouczające.

Wyzwania2.png



Projekty możesz realizować na dwa sposoby. W TRYBIE KROK PO KROKU będzie Ci towarzyszył wirtualny przewodnik. Projekt w tym trybie jest podzielony na wiele części. Jest to pomocne, gdy problem wydaje Ci się trudny. W aplikacji wszystko jest pod ręką. W jednej zakładce INSTRUKTOR zapoznajesz się z treścią zadania, w drugiej zakładce SCENA piszesz program dla swojego projektu. To proste.

Wyzwania4.PNG:500px



W TRYBIE KREATYWNYM od razu poznasz cel projektu oraz warunki, które muszą zostać spełnione, aby zadanie zostało zaliczone. Tutaj „wszystkie chwyty są dozwolone”. W tym trybie także Twój program jest pod ręką. Wybierając zakładkę 'scena' przechodzisz do tworzenia programu.

Wyzwania5.PNG:500px



Tryb dowolny

W trybie dowolnym dostajesz do dyspozycji środowisko z pełną gamą bloczków. Tutaj możesz w niczym nieskrępowany sposób tworzyć swoje własne projekty. Ogromne możliwości zestawu (duża gama czujników, wyświetlacz, moduł komunikacyjny Bluetooth Low Energy (opcja), pozwalają zbudować elementy inteligentnego domu, inteligentnego miasta, urządzenia badawcze, gry itp.

Trybwyzwan.PNG



Kompendium

Kompendium pozwala zapoznać się z podstawowymi informacjami na temat załączonych w zestawie modułów elektronicznych, ich funkcjami, sposobem łączenia itp. Do odpisu każdego modułu dołączono kilka przykładów jak je zaprogramować, a następnie użyć w prostych sytuacjach.

Komendium1.png Komendium2.png Komendium3.png

Ustawienia

W ustawieniach BeCREO mamy możliwość zmiany języka aplikacji (1), wyczyszczony może zostać stan Twoich postępów w kursach (2). Tutaj możesz zarejestrować (3) i wyrejestrować (4) produkt lub dodać klucz dodatkowy produktu.

500px

Programowanie za pomocą bloczków

BeCreo pozwala programować z wykorzystaniem wizualnych bloczków. W aplikacji znajdziesz nawet 80 różnego rodzaju bloczków. Bloczki mają kształt puzzli, zbliżony do wielu znanych systemów do nauki programowania

Bloczki.PNG



a poprzez przeciąganie ich na scenę mogą być układane w określonym porządku.

Bloczki2.PNG



Układając bloczki, tworzony zostaje kod programu, który po wysłaniu na płytkę jest gotowy do sterowania zbudowanym z modułów elektronicznych urządzeniem.

500px



W BeCREO możesz korzystać z ogromnej bazy bloczków m.in. sterujących modułami, czytających dane z czujników, komunikacją Bluetooth (opcja). Wśród bloczków znajdują się też typowe bloczki dotyczące pojęć programistycznych.

W czasie rzeczywistym możesz zobaczyć właściwy kod programu tworzony „w tle”. Kod ten jest widoczny gdy klikniesz zakładkę PODGLĄD KODU.

500px 500px

Pierwsze kroki

Zbuduj

  1. Wyciągnij z pudełka planszę,
  2. Umieść na niej nakładkę tematyczną A Inteligentne miasto
  3. Umieść w lewym dolnym rogu za pomocą plastikowych złączek – programowalną płytkę z nakładką rozszerzającą.
  4. Zamocuj na planszy w gniazdach oznaczonych symbolem Ledred symb.PNG za pomocą złączek trzy moduły z diodami (czerwoną, żółtą i zieloną).
  5. Połącz diodę z programowalną płytką za pomocą zielono – czerwono – czarnych kabelków.
    • Diodę czerwoną połącz z pinem nr 4 w taki sposób, aby zielony przewód był połączony z „męskim”, zielonym goldpinem (metalowym słupkiem: czerwony – z czerwonym goldpinem, czarny z czarnym goldpinem itd.)
    • Diodę żółtą połącz z pinem nr 5 w taki sam sposób jak diodę czerwoną
    • Diodę zieloną połącz z pinem nr 6 w taki sam sposób jak poprzednie diody.
  6. Podłącz płytkę kablem USB do komputera.

Zaprogramuj

  1. Uruchom aplikację BeCREO
  2. Wybierz WYZWANIA w aplikacji
  3. Wybierz wyzwanie A Inteliegentne miasto
  4. Wybierz projekt A02 Sygnalizacja świetlna.
  5. Wybierz zakładkę SCENA

Część 1

  1. Napisz program włączający diodę czerwoną, a wyłączający diodę żółtą i zieloną i czekający 5 s.
  2. Wyślij program
Program1.png
Ustawienia: dioda czerwona pin#3, dioda żółta pin#4, dioda zielona pin#5;

Część 2

  1. Dopisz obok program włączający diodę czerwoną i diodę żółtą, a wyłączający diodę zieloną i czekający 1 s.
  2. Wyślij program
Przykład.png

Część 3

  1. Dopisz obok program wyłączający diodę czerwoną i diodę żółtą, a włączający diodę zieloną i czekający 5 s.
  2. Wyślij program
Przykład3.png

Część 4

  1. Dopisz obok program wyłączający diodę czerwoną, włączający diodę żółtą, wyłączający diodę zieloną i czekający 1 s.
  2. Wyślij program
Przykład5.png

Przetestuj

Po wysłaniu programu sprawdź czy Twój zestaw wykonuje prawidłowo wszystkie czynności. Sygnalizacja świetlna powinna realizować poprawnie cykl dla 4 stanów świateł. Czerwonego, czerwonego i żółtego, zielonego i żółtego. Jeśli masz kłopot z realizacją tego projektu, w każdej chwili możesz uruchomić samouczek wybierając zakładkę INSTRUKTOR.

Scenariusze edukacyjne

Poza zawartymi w aplikacji interaktywnymi treściami szkoleniowymi przygotowaliśmy dla Ciebie kilka gotowych scenariuszy lekcji z wykorzystaniem aplikacji BeCREO. Wybierz interesujący Cię temat i wprowadź swoich uczniów w świat tworzenia rzeczy niezwykłych.

Ma-CREO-skotka czyli maskotka
Moje biurko - moje skarby
Przejazd kolejowy
Budujemy dom
Stoper
Małe zoo
Gra retro

Program nauczania

Nauczanie przedmiotów STEAM (nauki przyrodnicze (Science), technologia (Technology), inżynieria (Engineering), sztuka (Art) i matematyka (Math)) jest niezwykle trudne ze względu na często abstrakcyjny charakter używanych pojęć. Opracowany we współpracy z nauczycielami, ekspertami edukacyjnymi program nauczania nie tylko promuje nauki techniczne, przyrodnicze, matematyczne, ale też wskazuje sposób na realizację tych zagadnień w sposób zintegrowany. Zaproponowane projekty edukacyjne pozwalają dostarczyć uczniom niesamowitych wyzwań na wiele godzin pracy i zabawy. W BeCreo położono szczególny nacisk na praktyczne ujęcie realizowanych tematów oraz możliwość ich realizacji na różnych poziomach trudności.

Wyzwania

Inteligentne miasto (A):

Dworzec kolejowy (B):

Bezpieczeństwo (C):

Bank (D):

Inteligentny dom (E):

Miły poranek (F):

Stacja pogodowa (G):

ZOO (H):

Sport to zdrowie (I):

Gorączka sobotniej nocy (J):