Różnica pomiędzy stronami "Strona główna" i "Przejazd kolejowy"

Z support
(Różnica między stronami)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
 
 
Linia 1: Linia 1:
[[English version]]
+
'''Wyzwanie:''' B DWORZEC KOLEJOWY
  
BeCREO
+
'''Projekt:''' B01 PRZEJAZD KOLEJOWY
Od elektronicznego majsterkowicza do twórcy Internetu Rzeczy
+
== Przypomnij sobie ==
 +
Przed rozpoczęciem tego projektu warto wrócić do lekcji:
 +
* funkcje,
 +
* generowanie dźwięków,
 +
* instrukcja warunkowa prosta,
 +
* pętle,
 +
* urządzenia wyjścia,
 +
* wyświetlacz.
 +
== Cel projektu ==
 +
Celem projektu jest stworzenie przejazdu kolejowo-drogowego. Rogatki będą sterowane za pomocą przycisku i serwa. Natomiast sygnał wizualny i dźwiękowy będzie dodatkową informacją dla samochodów, że należy się zatrzymać, bo z oddali zbliża się pociąg.
  
Design, muzyka, inteligentny dom, miasto i wiele więcej. Wszystko to zaprojektowane, zbudowane samodzielnie przez Ciebie za pomocą składanych jak klocki modułów elektronicznych i zaprogramowane z poziomu środowiska do nauki programowania BeCREO.  
+
== Zadanie 1 ==
 +
=== Podłączenie modułów ===
 +
Dioda jest modułem cyfrowym. Podłącz ją pod pin z literką D (Digital).
 +
=== Opis ===
 +
Aby dioda mrugała należy użyć bloczka <DIODA LED> z opcją włącz/wyłącz oraz bloczek <CZEKAJ>. Bloczek <CZEKAJ> jest potrzebny, aby zauważyć wyraźne zaświecenie i zgaszenie diody. Pamiętaj aby ten bloczek umieścić nie tylko pomiędzy włącz-wyłącz diodę, ale także pomiędzy wyłącz-włącz. Jeśli gdzieś ta instrukcja zostanie pominięta to nasze oko nie będzie w stanie zauważyć migania.  
 +
=== Pseudokod ===
 +
Dioda-led włącz
 +
czekaj 300 ms
 +
dioda-led wyłącz
 +
czekaj 300 ms
  
=Co to jest BeCREO=
+
== Zadanie 2 ==
BeCREO to zestaw do nauki podstaw programowania, elektroniki, mechatroniki i elementów robotyki. Zestaw BeCREO składa się z kilkunastu modułów elektronicznych, programowalnej płytki i aplikacji zawierającej bogaty, interaktywny kurs programowania. Kilkadziesiąt zadań w ramach kursu oraz projekty z zaawansowanymi wyzwaniami wprowadzą Cię w świat inteligentnych urządzeń które od teraz możesz tworzyć samodzielnie. Wystarczy kilka minut.  
+
=== Podłączenie modułów ===
 +
Głośniczek jest modułem cyfrowym. Podłącz go do pinu z literką D (Digital). Pamiętaj, żeby podłączyć głośniczek do pinu z znaczkiem ~. Dzięki temu będziesz mógł sterować częstotliwością lub wysokością dźwięku.  
 +
=== Opis ===
 +
W tym zadaniu skorzystaj z bloczka <GENERUJ DŹWIĘK>. Dobrym pomysłem będzie umieszczenie powyżej instrukcji po bloczku <DIODA LED> z opcją włącz.  
 +
=== Pseudokod ===
 +
Dioda-led włącz
 +
generuj-dźwięk
 +
czekaj 300 ms
 +
dioda-led wyłącz
 +
czekaj 300 ms
  
BeCREO jest zestawem edukacyjnym, który:
+
== Zadanie 3 ==
* rozwija umiejętności analitycznego i logicznego myślenia,
+
=== Podłączenie modułów ===
* uczy współpracy oraz twórczego wykorzystywania technologii,
+
Serwo jest modułem cyfrowym. Podłącz go pod specjalne miejsce pod serwo, umieszczone pod pinami cyfrowymi.
* uczy wykorzystywania programowania do rozwiązywania skomplikowanych, praktycznych problemów w otoczeniu człowieka,
+
=== Opis ===
* rozwija intuicję algorytmiczną.
+
Kolejnym zadaniem jest dodanie szlabanów do istniejącego systemu wizualno-dźwiękowego. Na początku sprawdź jak zachowuje się serwo. Następnie napisz instrukcje, które będą podnosiły i opuszczały szlaban do 10s.
 +
=== Pseudokod ===
 +
Serwo-przesun 90
 +
czekaj 10s
 +
serwo-przesun 0
 +
czekaj 10s
  
UWAGA
+
== Zadanie 4 ==
BeCREO wymaga pobrania aplikacji
+
=== Podłączenie modułów ===
Zestaw BeCREO wymaga pobrania i zainstalowania aplikacji BeCREO do użycia której niezbędne jest urządzenie (laptop, urządzenie 2 w 1 lub komputer PC) z systemem operacyjnym Windows w wersji 7 lub wyższej.
+
Przycisk jest modułem cyfrowym. Podłącz go do pinu oznaczonego literką D (Digital).
  Urządzenie nie jest częścią zestawu.
+
=== Opis ===
 +
Zmień sposób sterowania szlabanami z czasowego na przycisk. Koniecznie wykorzystaj instrukcję warunkową. Dodatkowo aby szlabany pracowały wolno, należy wykorzystać pętle i krokowo opuszczać lub podnosić ramię serwa. Pamiętaj aby dodać także opóźnienie wykonania kolejnej iteracji pętli. W przeciwnym wypadku nie zauważysz krokowego otwierania/zamykania szlabanów.
 +
=== Pseudokod ===
 +
  Jeśli naciśnięto przycisk
 +
    licz w górę z i od  i=0 do i<91 co 10
 +
      serwo-przesuń i
 +
      czekaj 1s
 +
w przeciwnym razie
 +
    licz w dół z i od i=90 do i>0 co 10
 +
      serwo-przesuń i
 +
      czekaj 1s
  
[[Więcej informacji]]
+
== Zadanie 5 ==
 +
=== Opis ===
 +
W pierwszym kroku należy dodać zmienną stan-szlabanów i ustawić jej wartość tylko raz na początku programu w bloku inicjuj. Następnie w zależności od wartości zmiennej zrób przeciwną akcję i ustaw wartość zmiennej na nowo.
 +
=== Pseudokod ===
 +
Jeśli stan-szlabanów = „zamknięte”
 +
    licz w dół z i od i=90 do i>0 co 10
 +
      serwo-przesuń i
 +
      czekaj 1s
 +
    stan-szlabanów = „otwarte”
 +
w przeciwnym razie
 +
    licz w górę z i od  i=0 do i<91 co 10
 +
      serwo-przesuń i
 +
      czekaj 1s
 +
    stan-szlabanów = „zamknięte”
 +
 +
== Zadanie 6 ==
 +
=== Opis ===
 +
Jedyną zmianą jest zwiększenie parametru „krok” w pętli for dla operacji podnoszenia szlabanów.
 +
=== Pseudokod ===
 +
licz w dół z i od i=90 do i>0 co 20
 +
    serwo-przesuń i
  
=Jak pobrać i zainstalować aplikację BeCREO=
+
== Zadanie 7 ==
# W celu pobrania aplikacji BeCREO, wejdź na stronę becreo.eu i przejdź do sekcji Pobierz, wybierz przycisk ''Download for Windows'' a następnie zapisz na dysku swojego komputera plik instalacyjny. <br/> <br/> [[Plik:StronaBeCREO.PNG|550px]]  <br/> <br/>
+
=== Podłączenie modułów ===  
# Uruchom pobrany plik instalacyjny.
+
Czujnik obrotu jest modułem analogowym. Podłącz go pod pin z literką A (Analog).  
# Zezwól na instalację aplikacji i wprowadzenie zmian na swoim urządzeniu.
+
=== Opis ===  
# Wybierz wersję językową BeCREO. <br/><br/>[[Plik:jezyk.png|400px]]<br/><br/>
+
W tym zadaniu należy zmienić warunek w instrukcji warunkowej dotyczący przycisku na wartości zwracane przez czujnik obrotu po wskazaniu na pola „otwarte”, „zamknięte”. Wcześniej jednak należy sprawdzić jakie wartości przyjmuje czujnik obrotu dla tych dwóch stanów.  
# Następnie postępuj zgodnie z kreatorem instalacji pamiętając o tym, że czas przygotowania do instalacji może w zależności od posiadanego komputera trwać od kilku do kilkunastu minut. <br/><br/>[[Plik:instalacja.png|400px]]<br/><br/>
+
=== Pseudokod ===  
# Po zainstalowaniu aplikacji, instalator przystąpi do instalacji sterowników programowalnej płytki BeCREO. Zgoda na instalację sterowników jest niezbędna do prawidłowego działania aplikacji.  <br/><br/>[[Plik:instalacja4.png|400px]]<br/><br/>
+
Jeśli czujnik-obrotu < 300
# Po zainstalowaniu aplikacji uruchom BeCREO klikając odpowiednią ikonę na pulpicie swojego komputera.
+
    // zamknij szlaban
 
+
w przeciwnym razie
=Jak zarejestrować aplikację BeCREO=
+
    // otwórz szlaban
Po uruchomieniu aplikacji zostaniesz poproszony o zarejestrowanie produktu BeCREO. W tym celu wpisz w polu Klucz główny kod licencyjny, który znajdziesz w opakowaniu. Jeśli wykupiłeś wersję rozszerzoną BeCREO, wpisz dodatkowo Klucz pakietu rozszerzeń. 
 
<br/><br/>
 
:[[Plik:licencja.png|400px]]<br/><br/>
 
Z celu wyrejestrowania BeCREO, wybierz USTAWIENIA w głównym menu aplikacji i wciśnij przycisk WYREJESTRUJ BECREO (1). W tym miejscu możesz także wprowadzić nowy Klucz główny lub Klucz pakietu rozszerzeń (2).
 
 
 
=BeCREO w 6 krokach=
 
# Pobierz i uruchom aplikację BeCREO. Wybierz zadanie.
 
# Nałóż nakładkę tematyczną na planszę.
 
# Umieść moduły elektroniczne w odpowiednich polach na planszy.
 
# Połącz moduły elektroniczne z płytką według instrukcji w samouczku.
 
# W aplikacji ułóż z bloczków program, który wykona zadanie.
 
# Wyślij program na płytkę i przetestuj go.
 
 
 
=Elementy zestawu=
 
# Zestaw 11 modułów elektronicznych.
 
##Dioda czerwona (led red),
 
##:[[Plik:ledred.PNG|100px]] 
 
##Dioda żółta (led yellow),
 
##:[[Plik:ledyellow.PNG|100px]] 
 
##Dioda zielona (led green),
 
##:[[Plik:ledgreen.PNG|100px]] 
 
##Głośniczek (buzzer),
 
##:[[Plik:buzzer.PNG|100px]] 
 
##Przycisk (push buton).
 
##:[[Plik:button.PNG|100px]]
 
##Joystick (joystick).
 
##:[[Plik:joystick.PNG|100px]]
 
##Czujnik temperatury.
 
##:[[Plik:temperaturesensor.PNG|100px]] 
 
##Czujnik światła (light sensor),
 
##:[[Plik:lightsensor.PNG|100px]]
 
##Czujnik obrotu (rotation sensor).
 
##:[[Plik:rotationsensor.PNG|100px]] 
 
##Serwo (servo).
 
##:[[Plik:servo.PNG|100px]]
 
##Czujnik odległości (distance sensor).
 
##:[[Plik:distancesensor.PNG|100px]] 
 
# Programowalna płytka. <br/> <br/> [[Plik:arduino.PNG|250px]]  <br/> <br/>
 
# Nakładka rozszerzająca z wyświetlaczem OLED. <br/> <br/> [[Plik:ioexpander.PNG|250px]]  <br/> <br/>
 
# Plansza na której umieszczasz nakładki tematyczne i moduły elektroniczne (przestrzeń robocza).
 
# Zestaw 10 nakładek tematycznych.<br/> <br/> [[Plik:Scenebackground.PNG|250px]][[Plik:board2.PNG|250px]] [[Plik:board3.PNG|250px]] [[Plik:board4.PNG|250px]][[Plik:board5.PNG|250px]][[Plik:board6.PNG|250px]][[Plik:board7.PNG|250px]] [[Plik:board8.PNG|250px]][[Plik:board9.PNG|250px]] [[Plik:board10.PNG|250px]]      <br/> <br/>
 
# Zestaw plastikowych złączek za pomocą których umieszczasz moduły elektroniczne na planszy lub łączysz z klockami LEGO®. <br/> <br/> [[Plik:connectors.PNG|150px]]  <br/> <br/>
 
# Kabel USB.<br/> <br/> [[Plik:cable.PNG|150px]]  <br/> <br/>
 
# Zestaw kabelków w dwóch zestawach kolorystycznych do łączenia modułów elektronicznych z programowalną płytką.<br/> <br/> [[Plik:wires.PNG|150px]]  <br/> <br/>
 
# Adapter do baterii AA.<br/> <br/> [[Plik:adapter.PNG|150px]]  <br/> <br/>
 
 
 
=Przygotowanie zestawu do pracy=
 
==Rozpakuj elementy elektroniczne==
 
W pudełku, w poszczególnych gniazdach wytłoczki, znajdziesz zapakowane w foliowe lub tekturowe opakowania: programowalną płytkę, nakładkę rozszerzającą z wyświetlaczem, kabel USB i kabelki. Rozpakuj delikatnie elementy zestawu i umieść je na biurku poza wytłoczką.
 
 
 
==Zamocuj elementy elektroniczne w plastikowych złączkach.==
 
W każdym gnieździe wytłoczki znajdziesz plastikowe złączki w kształcie zbliżonym do litery H. Wyciągnij je z pudełka i umieść w nich moduły elektroniczne, wsuwając je z jednej strony (rysunek 1).
 
[rysunek 1 przedstawiający jak to się robi]
 
Na programowalnej płytce zamocuj dwie plastikowe złączki, łącząc je „na krzyż”. Najpierw zamocuj krótszą złączkę wsuwając ją zgodnie z rysunkiem 2, następnie zgodnie z rysunkiem 3 nałóż drugą złączkę. Dociśnij, aż usłyszysz charakterystyczne kliknięcie.
 
[rysunek 2 przedstawiający jak to się robi]
 
Połącz nakładkę rozszerzającą z programowalną płytką na zasadzie „kanapki” zgodnie z rysunkiem 3. Nałóż na programowalną płytkę – nakładkę rozszerzającą. Uważaj, aby metalowe „męskie” złącza z nakładki precyzyjnie umieścić w „żeńskich” złączach programowalnej płytki. Dociśnij pewnie nakładkę do płytki. 
 
[rysunek 3 przedstawiający jak to się robi]
 
 
 
==Podłącz przewody z modułami==
 
Podziel moduły elektroniczne na dwie grupy. Cyfrowe (oznaczone literą D) oraz analogowe (oznaczone literą A). Do każdego modułu elektronicznego dopnij kolorowy kabelek: kabelek zielono – czerwono – czarny do modułów cyfrowych (D), a kabelek niebiesko – czerwono – czarny do modułów analogowych (A).  <br/><br/>
 
:[[Plik:modulD.jpg|400px]] [[Plik:modulA.jpg|400px]]<br/><br/>
 
 
 
Serwo i czujnik odległości posiadają zintegrowane przewody.
 
 
 
==Umieść moduły w gniazdach wytłoczki==
 
Posegreguj moduły elektroniczne zgodnie z tabelą. Zwróć uwagę, że na dnie każdego gniazda wytłoczki znajduje się symbol modułu elektronicznego. Taki sam symbol znajdziesz na większości modułów elektronicznych. Symbole te ułatwią organizację pracy i zachowanie porządku w pudełku.
 
<br/><br/>
 
:[[Plik:wytloczka.jpg|550px]]
 
 
 
 
 
{| class="wikitable"
 
! style="text-align:left;" | Moduł
 
! Grafika
 
! Symbol
 
|-
 
|Dioda czerwona (led red)
 
|[[Plik:Ledred.PNG|100px]]
 
|[[Plik:Ledred_symb.PNG|100px]]
 
|-
 
|Dioda żółta (led yellow)
 
|[[Plik:Ledyellow.PNG|100px]]
 
|[[Plik:Ledred symb.PNG|100px]]
 
|-
 
|Dioda zielona (led green)
 
|[[Plik:Ledgreen.PNG|100px]]
 
|[[Plik:Ledred symb.PNG|100px]]
 
|-
 
|Głośniczek (buzzer)
 
|[[Plik:Buzzer.PNG|100px]]
 
|[[Plik:Buzzer_symb.PNG|100px]]
 
|-
 
|Przycisk (push buton)
 
|[[Plik:Button.PNG|100px]]
 
|[[Plik:Button_symb.PNG|100px]]
 
|-
 
|Joystick (joystick)
 
|[[Plik:Joystick.PNG|100px]]
 
|[[Plik:Joystick_symb.PNG|100px]]
 
|-
 
|Czujnik temperatury(temperature sensor)
 
|[[Plik:Temperaturesensor.PNG|100px]]
 
|[[Plik:Temperaturesensor_symb.PNG|100px]]
 
|-
 
|Czujnik światła (light sensor)
 
|[[Plik:Lightsensor.PNG|100px]]
 
|[[Plik:Lightsensor_symb.PNG|100px]]
 
|-
 
|Czujnik obrotu (rotation sensor)
 
|[[Plik:Rotationsensor.PNG|100px]]
 
|[[Plik:Rotationsensor_symb.PNG|100px]]
 
|-
 
|Serwo (servo)
 
|[[Plik:Servo.PNG|100px]]
 
|[[Plik:Servo_symb.PNG|100px]]
 
|-
 
|Czujnik odległości (distance sensor)
 
|[[Plik:Distancesensor.PNG|100px]]
 
|[[Plik:Distancesensor_symb.PNG|100px]]
 
|}
 
 
 
Informacje na temat poszczególnych modułów znajdziesz w aplikacji BeCREO w Kompendium.
 
 
 
=Aplikacja BeCREO=
 
Aplikacja BeCREO jest bogata w treści szkoleniowe, dzięki czemu nauczanie programowania, algorytmiki lub mechatroniki nie sprawia najmniejszego problemu. Dzięki ogromnej ilości wbudowanych samouczków, lekcja z BeCREO jest przyjemnością.  BeCREO nie musisz też generować pomysłów na większe projekty. Dysponując pełną wersją BeCREO otrzymasz ok. 30 projektów, które możesz realizować na co najmniej dwa sposoby. <br/><br/>
 
W aplikacji BeCREO dostępne są trzy tryby pracy: [[#Kurs|kurs]], [[#Wyzwania|wyzwania]], [[#Tryb dowolny|tryb dowolny]] oraz [[#Kompendium|kompendium]] i [[#Ustawienia|ustawienia]].  
 
<br/> <br/>
 
:[[Plik:becreo_menu.PNG|500px]]  <br/> <br/>
 
 
==Kurs==
 
W trybie kursu realizując wyznaczone zadania, w praktyczny sposób zapoznasz się z podstawowymi pojęciami programistycznymi, nauczysz się korzystać z modułów elektronicznych oraz projektować własne urządzenia.
 
 
W zakładce INSTRUKTOR  (rysunek 1) zobaczysz interaktywny samouczek, w zakładce SCENA (rysunek 2) będziesz układać program zgodnie z poleceniami samouczka, testując poznane zagadnienia w praktyce. Liczba dostępnych bloczków służących do programowania jest dostosowana do realizowanych zagadnień i rośnie wraz liczbą poznanych dotychczas zagadnień.
 
 
 
<br/> <br/>
 
:[[Plik:becreocourse.PNG|500px]]  <br/> <br/>
 
 
 
==Wyzwania==
 
W trybie wyzwań czeka na Ciebie szereg bardziej rozbudowanych projektów edukacyjnych. Część z nich jest dostępna w podstawowej wersji aplikacji, część w wersji rozszerzonej.
 
<br/><br/>
 
:[[Plik:wyzwania1.png|500px]]
 
<br/><br/>
 
Każde wyzwanie zawiera od dwóch do czterech projektów, które można realizować na kilka sposobów. Z wyzwaniami tematycznie powiązane są nakładki tematyczne. O tym, którą nakładkę należy wybrać dowiesz się z treści samouczków znajdujących się w apilkacji.
 
<br/><br/>
 
:[[Plik:wyzwania_dworzec.PNG|500px]]:[[Plik:Board2.PNG|300px]]
 
<br/><br/>
 
Każdy projekt jest interdyscyplinarną przygodą – misją, w której będziesz rozwiązywać niebanalne problemy. Nie tylko wykonasz zadania związane z informatyką i programowaniem. Co więcej dostrzeżesz, że tworzenie własnych urządzeń, projektów i rozwiązań jest świetną zabawą i jest też niezwykle pouczające.
 
<br/><br/>
 
:[[Plik:wyzwania2.png|500px]]
 
<br/><br/>
 
Projekty możesz realizować na dwa sposoby. W '''TRYBIE KROK PO KROKU''' będzie Ci towarzyszył wirtualny przewodnik. Projekt w tym trybie jest podzielony na wiele części. Jest to pomocne, gdy problem wydaje Ci się trudny. W aplikacji wszystko jest pod ręką. W jednej zakładce '''INSTRUKTOR''' zapoznajesz się z treścią zadania, w drugiej zakładce '''SCENA''' piszesz program dla swojego projektu. To proste. 
 
<br/><br/>
 
:[[Plik:wyzwania4.PNG|500px]]:[[Plik:wyzwania7.PNG|500px]]
 
<br/><br/>
 
W '''TRYBIE KREATYWNYM''' od razu poznasz cel projektu oraz warunki, które muszą zostać spełnione, aby zadanie zostało zaliczone. Tutaj „wszystkie chwyty są dozwolone”. W tym trybie także Twój program jest pod ręką. Wybierając zakładkę 'scena' przechodzisz do tworzenia programu. 
 
<br/><br/>
 
:[[Plik:wyzwania5.PNG|500px]]:[[Plik:wyzwania7.PNG|500px]]
 
<br/><br/>
 
 
 
==Tryb dowolny==
 
W trybie dowolnym dostajesz do dyspozycji środowisko z pełną gamą bloczków. Tutaj możesz w niczym nieskrępowany sposób tworzyć swoje własne projekty. Ogromne możliwości zestawu (duża gama czujników, wyświetlacz, moduł komunikacyjny Bluetooth Low Energy (opcja), pozwalają zbudować elementy inteligentnego domu, inteligentnego miasta, urządzenia badawcze, gry itp.
 
<br/><br/>
 
:[[Plik:trybwyzwan.PNG|500px]]
 
<br/><br/>
 
 
 
==Kompendium==
 
Kompendium pozwala zapoznać się z podstawowymi informacjami na temat załączonych w zestawie modułów elektronicznych, ich funkcjami, sposobem łączenia itp. Do odpisu każdego modułu dołączono kilka przykładów jak je zaprogramować, a następnie użyć w prostych sytuacjach.
 
<br/><br/>
 
:[[Plik:komendium1.png|500px]] [[Plik:komendium2.png|500px]] [[Plik:komendium3.png|500px]]
 
 
 
==Ustawienia==
 
W ustawieniach BeCREO mamy możliwość zmiany języka aplikacji (1), wyczyszczony może zostać stan Twoich postępów w kursach (2). Tutaj możesz zarejestrować (3) i wyrejestrować (4) produkt lub dodać klucz dodatkowy produktu.
 
<br/><br/>[[Plik:ustawienia.PNG|500px]]<br/><br/>
 
 
 
=Programowanie za pomocą bloczków=
 
BeCreo pozwala programować z wykorzystaniem wizualnych bloczków. W aplikacji znajdziesz nawet 80 różnego rodzaju bloczków. Bloczki mają kształt puzzli, zbliżony do wielu znanych systemów do nauki programowania
 
<br/><br/>
 
:[[Plik:bloczki.PNG|500px]]
 
<br/><br/>
 
a poprzez przeciąganie ich na scenę mogą być układane w określonym porządku.
 
<br/><br/>
 
:[[Plik:bloczki2.PNG|500px]]
 
<br/><br/>
 
 
 
Układając bloczki, tworzony zostaje kod programu, który po wysłaniu na płytkę jest gotowy do sterowania zbudowanym z modułów elektronicznych urządzeniem.
 
<br/><br/>
 
:[[Plik:urzadzenie.PNG|500px]]
 
<br/><br/>
 
W BeCREO możesz korzystać z ogromnej bazy bloczków m.in. sterujących modułami,  czytających dane z czujników, komunikacją Bluetooth (opcja). Wśród bloczków znajdują się też typowe bloczki dotyczące pojęć programistycznych. <br/><br/>
 
 
 
W czasie rzeczywistym możesz zobaczyć właściwy kod programu tworzony „w tle”. Kod ten jest widoczny gdy klikniesz zakładkę '''PODGLĄD KODU'''.
 
:[[Plik:podgglad.PNG|500px]]  [[Plik:podglad.PNG|500px]]
 
 
 
=Pierwsze kroki=
 
==Zbuduj==
 
# Wyciągnij z pudełka planszę,
 
# Umieść na niej nakładkę tematyczną A Inteligentne miasto
 
# Umieść w lewym dolnym rogu za pomocą plastikowych złączek – programowalną płytkę z nakładką rozszerzającą.
 
# Zamocuj na planszy w gniazdach oznaczonych symbolem [[Plik:Ledred symb.PNG|30px]] za pomocą złączek trzy moduły z diodami (czerwoną, żółtą i zieloną).
 
# Połącz diodę z programowalną płytką za pomocą zielono – czerwono – czarnych kabelków.
 
#*Diodę czerwoną połącz z pinem nr 4 w taki sposób, aby zielony przewód był połączony z „męskim”, zielonym goldpinem (metalowym słupkiem: czerwony – z czerwonym goldpinem, czarny z czarnym goldpinem itd.)
 
#*Diodę żółtą połącz z pinem nr 5 w taki sam sposób jak diodę czerwoną
 
#*Diodę zieloną połącz z pinem nr 6 w taki sam sposób jak poprzednie diody.
 
# Podłącz płytkę kablem USB do komputera.
 
 
 
==Zaprogramuj==
 
#Uruchom aplikację BeCREO
 
# Wybierz '''WYZWANIA''' w aplikacji
 
# Wybierz wyzwanie '''A Inteliegentne miasto'''
 
# Wybierz projekt '''A02 Sygnalizacja świetlna'''.
 
# Wybierz zakładkę '''SCENA'''
 
===Część 1===
 
# Napisz program włączający diodę czerwoną, a wyłączający diodę żółtą i zieloną i czekający 5 s.
 
# Wyślij program
 
 
 
[[Plik:program1.png|180px]]
 
Ustawienia: dioda czerwona pin#3, dioda żółta pin#4, dioda zielona pin#5;
 
 
 
===Część 2===
 
# Dopisz obok program włączający diodę czerwoną i diodę żółtą, a wyłączający diodę zieloną i czekający 1 s.
 
# Wyślij program
 
[[Plik:Przykład.png|400px]]
 
 
 
===Część 3===
 
# Dopisz obok program wyłączający diodę czerwoną i diodę żółtą, a włączający diodę zieloną i czekający 5 s.
 
# Wyślij program
 
[[Plik:Przykład3.png|600px]]
 
 
 
===Część 4===
 
# Dopisz obok program wyłączający diodę czerwoną, włączający diodę żółtą, wyłączający diodę zieloną i czekający 1 s.
 
# Wyślij program
 
[[Plik:Przykład5.png|900px]]
 
 
 
==Przetestuj==
 
Po wysłaniu programu sprawdź czy Twój zestaw wykonuje prawidłowo wszystkie czynności. Sygnalizacja świetlna powinna realizować poprawnie cykl dla 4 stanów świateł. Czerwonego, czerwonego i żółtego, zielonego i żółtego. Jeśli masz kłopot z realizacją tego projektu, w każdej chwili możesz uruchomić samouczek wybierając zakładkę '''INSTRUKTOR'''.
 
=Scenariusze edukacyjne=
 
Poza zawartymi w aplikacji interaktywnymi treściami szkoleniowymi przygotowaliśmy dla Ciebie kilka gotowych scenariuszy lekcji z wykorzystaniem aplikacji BeCREO. Wybierz interesujący Cię temat i wprowadź swoich uczniów w świat tworzenia rzeczy niezwykłych. 
 
:[[Ma-CREO-skotka czyli maskotka]]
 
:[[Moje biurko - moje skarby]]
 
:[[Przejazd kolejowy]]
 
:[[Budujemy dom]]
 
:[[Stoper]]
 
:[[Małe zoo]]
 
:[[Gra]]
 
 
 
=Program nauczania=
 
Nauczanie przedmiotów STEAM (nauki przyrodnicze (Science), technologia (Technology), inżynieria (Engineering), sztuka (Art) i matematyka (Math)) jest niezwykle trudne ze względu na często abstrakcyjny charakter używanych pojęć. 
 
Opracowany we współpracy z nauczycielami, ekspertami edukacyjnymi program nauczania nie tylko promuje nauki techniczne, przyrodnicze, matematyczne, ale też wskazuje sposób na realizację tych zagadnień w sposób zintegrowany. Zaproponowane projekty edukacyjne pozwalają dostarczyć uczniom niesamowitych wyzwań na wiele godzin pracy i zabawy.
 
W BeCreo położono szczególny nacisk na praktyczne ujęcie realizowanych tematów oraz możliwość ich realizacji na różnych poziomach trudności.
 
 
 
 
 
 
 
[[historyjki]]
 

Aktualna wersja na dzień 19:55, 20 wrz 2021

Wyzwanie: B DWORZEC KOLEJOWY

Projekt: B01 PRZEJAZD KOLEJOWY

Przypomnij sobie

Przed rozpoczęciem tego projektu warto wrócić do lekcji:

  • funkcje,
  • generowanie dźwięków,
  • instrukcja warunkowa prosta,
  • pętle,
  • urządzenia wyjścia,
  • wyświetlacz.

Cel projektu

Celem projektu jest stworzenie przejazdu kolejowo-drogowego. Rogatki będą sterowane za pomocą przycisku i serwa. Natomiast sygnał wizualny i dźwiękowy będzie dodatkową informacją dla samochodów, że należy się zatrzymać, bo z oddali zbliża się pociąg.

Zadanie 1

Podłączenie modułów

Dioda jest modułem cyfrowym. Podłącz ją pod pin z literką D (Digital).

Opis

Aby dioda mrugała należy użyć bloczka <DIODA LED> z opcją włącz/wyłącz oraz bloczek <CZEKAJ>. Bloczek <CZEKAJ> jest potrzebny, aby zauważyć wyraźne zaświecenie i zgaszenie diody. Pamiętaj aby ten bloczek umieścić nie tylko pomiędzy włącz-wyłącz diodę, ale także pomiędzy wyłącz-włącz. Jeśli gdzieś ta instrukcja zostanie pominięta to nasze oko nie będzie w stanie zauważyć migania.

Pseudokod

Dioda-led włącz
czekaj 300 ms
dioda-led wyłącz
czekaj 300 ms

Zadanie 2

Podłączenie modułów

Głośniczek jest modułem cyfrowym. Podłącz go do pinu z literką D (Digital). Pamiętaj, żeby podłączyć głośniczek do pinu z znaczkiem ~. Dzięki temu będziesz mógł sterować częstotliwością lub wysokością dźwięku.

Opis

W tym zadaniu skorzystaj z bloczka <GENERUJ DŹWIĘK>. Dobrym pomysłem będzie umieszczenie powyżej instrukcji po bloczku <DIODA LED> z opcją włącz.

Pseudokod

Dioda-led włącz
generuj-dźwięk
czekaj 300 ms
dioda-led wyłącz
czekaj 300 ms

Zadanie 3

Podłączenie modułów

Serwo jest modułem cyfrowym. Podłącz go pod specjalne miejsce pod serwo, umieszczone pod pinami cyfrowymi.

Opis

Kolejnym zadaniem jest dodanie szlabanów do istniejącego systemu wizualno-dźwiękowego. Na początku sprawdź jak zachowuje się serwo. Następnie napisz instrukcje, które będą podnosiły i opuszczały szlaban do 10s.

Pseudokod

Serwo-przesun 90
czekaj 10s
serwo-przesun 0
czekaj 10s

Zadanie 4

Podłączenie modułów

Przycisk jest modułem cyfrowym. Podłącz go do pinu oznaczonego literką D (Digital).

Opis

Zmień sposób sterowania szlabanami z czasowego na przycisk. Koniecznie wykorzystaj instrukcję warunkową. Dodatkowo aby szlabany pracowały wolno, należy wykorzystać pętle i krokowo opuszczać lub podnosić ramię serwa. Pamiętaj aby dodać także opóźnienie wykonania kolejnej iteracji pętli. W przeciwnym wypadku nie zauważysz krokowego otwierania/zamykania szlabanów.

Pseudokod

Jeśli naciśnięto przycisk
   licz w górę z i od  i=0 do i<91 co 10
      serwo-przesuń i
      czekaj 1s
w przeciwnym razie 
   licz w dół z i od i=90 do i>0 co 10
      serwo-przesuń i
      czekaj 1s

Zadanie 5

Opis

W pierwszym kroku należy dodać zmienną stan-szlabanów i ustawić jej wartość tylko raz na początku programu w bloku inicjuj. Następnie w zależności od wartości zmiennej zrób przeciwną akcję i ustaw wartość zmiennej na nowo.

Pseudokod

Jeśli stan-szlabanów = „zamknięte”
   licz w dół z i od i=90 do i>0 co 10
      serwo-przesuń i
      czekaj 1s
   stan-szlabanów = „otwarte”
w przeciwnym razie 
   licz w górę z i od  i=0 do i<91 co 10
      serwo-przesuń i
      czekaj 1s
   stan-szlabanów = „zamknięte”

Zadanie 6

Opis

Jedyną zmianą jest zwiększenie parametru „krok” w pętli for dla operacji podnoszenia szlabanów.

Pseudokod

licz w dół z i od i=90 do i>0 co 20
   serwo-przesuń i

Zadanie 7

Podłączenie modułów

Czujnik obrotu jest modułem analogowym. Podłącz go pod pin z literką A (Analog).

Opis

W tym zadaniu należy zmienić warunek w instrukcji warunkowej dotyczący przycisku na wartości zwracane przez czujnik obrotu po wskazaniu na pola „otwarte”, „zamknięte”. Wcześniej jednak należy sprawdzić jakie wartości przyjmuje czujnik obrotu dla tych dwóch stanów.

Pseudokod

Jeśli czujnik-obrotu < 300
   // zamknij szlaban
w przeciwnym razie 
   // otwórz szlaban