Ma-CREO-skotka czyli maskotka: Różnice pomiędzy wersjami

Z support
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Linia 69: Linia 69:
 
:* sprawność            (czasowa - szybkość działania i pamięciowa )
 
:* sprawność            (czasowa - szybkość działania i pamięciowa )
  
''' INSTRUKCJE PROSTE - DYSKUSJA '''
+
'''PROGRAMUJEMY DIODY'''
  
:Zapytaj uczniów, z czym kojarzy im się słowo instrukcja. Stymuluj i motywuj uczniów do podawania własnych przykładów instrukcji. Zapytaj także o to, kto i w jakich okolicznościach wydaje instrukcje (polecenie).  
+
:Przygotuj z uczniami program włączający diody.  
 
+
* Poszukajcie w pudełku dwie diody
:Wykorzystaj pytania:
+
* Podłączcie je do nakładki rozszerzającej BeCREO jak uważacie. Zwróćcie uwagę na kolory kabelków
:* Co to jest instrukcja?
+
* ''Sprawdź poprawność podłączenia diod. Zielony - zielony, czarny - czarny, czerwony- czerwony.''
:* Kto w Waszych domach najczęściej wydaje instrukcje?
+
* Podłączcie Arduino/Genuino kabelkiem USB do komputera
:* Podajcie przykłady takich instrukcji.
+
* Otwórzcie aplikację BeCREO
:* Czy w instrukcjach ważna jest kolejność wykonywanych zadań?
+
* Wybierzcie tryb TRYB DOWOLNY
:* Czy możecie wskazać miejsca, sytuacje życiowe, gdzie również trzeba stosować się do instrukcji? 
+
* Wybierzcie sekcję AKCJE
:* Dlaczego ważne jest stosowanie się do zasad zawartych w instrukcji?
+
* Wybierzcie pierwszy bloczek DIODA LED
 
+
* Ustawcie odpowiedni pin ''pin na bloczku musi być taki, jak numer pinu do którego podłączono fizycznie pierwsza dioda)"
''Kieruj dyskusją w taki sposób, aby uzyskać informację o tym, że instrukcja to zbiór poleceń, które określają co, w jaki sposób, a często nawet w jakiej kolejności powinny być wykonywane. Instrukcja powinna określać listę czynności do wykonania, w taki sposób, aby osoba, która tę instrukcję miałaby wykonać, wykonała zadanie to zadanie bezbłędnie.
+
* Wyślijcie program na płytkę
Instrukcje często wydają rodzice mówiąc, w jaki sposób umyć zęby, o której trzeba rano wstać do szkoły, w co i jak się ubrać, etc.
+
* Następnie uczniowie powinni sami dodatkowo włączyć drugą diodę.  
Słuchanie zasad, zapisanych w instrukcji bywa trudne, bo jest wiele poleceń, które trzeba wykonać.
 
Postaraj się uzyskać informację od uczniów, że instrukcję wykonują pracownicy w firmach wykonując polecenia kierowników, żołnierze wykonując rozkazy, ratownicy stosując procedury medyczne.
 
Pytania dobieraj do wieku, kompetencji i sytuacji np. życiowej uczniów. ''
 
 
 
'''PROGRAMUJEMY DIODY'''
 
  
:
+
::Program 1
 +
::
 +
::Program 2
 +
::
  
:Przygotuj program przesyłający dane do Blynk.
 
  
 
'''TESTOWANIE PROGRAMU'''
 
'''TESTOWANIE PROGRAMU'''

Wersja z 11:50, 31 sty 2018

Prosta zabawa manualna. Maskotka - termometr.

Dane metodyczne

Poziom edukacyjny/ przedmiot/ grupa przedmiotów

I etap edukacyjny

Cel główny realizacji zajęć.

Zapoznanie uczniów z pojęciem instrukcji.

Cele szczegółowe realizowanych zajęć.

Uczeń po zakończonych zajęciach:

  • Tłumaczy swoimi słowami pojęcie instrukcji,
  • podaje znaczenie termometru i jego wykorzystanie,
  • wykonuje proste prace manualne w tym tworzy maskotkę z papieru i drobnych elementów dekoracyjnych.

Specyfikacja grupy docelowej – główne cechy ( z uwzględnieniem poziomu zaawansowania ucznia w pracy z TIK). A. Merytoryczne B. Techniczne

  • uczniowie w wieku 7+

Wymagania technologiczne jak musi spełnić szkoła/sala/przestrzeń dydaktyczna w której odbywają się zajęcia.

  • Komputer lub urządzenie 2w1 z systemem Windows (Zalecany jedno urządzenie i zestaw BeCREO dla 2 osobowej grupy uczniów).
  • Zestaw BeCREO

Materiały i narzędzia wykorzystywane w toku realizowanych zajęć (w tym narzędzia technologiczne)

  • Arkusze tektury A4 (jeden na grupę)
  • kolorowe arkusze papieru,
  • papilotki do mufinek,
  • klej,
  • taśma dwustronna,
  • nożyczki,
  • dekoracyjne, samoprzylepne oczy,
  • ołówki.

Ogólny zarys pomysłu na zajęcie.

Podczas zajęć uczniowie tworzą z papieru maskotki, mocują na niej diody świecące, czujnik temperatury. Maskotka mierzy temperaturę.

Scenariusz

Cześć wstępna

CELE LEKCJI (1’)

Przedstaw uczniom jak będzie wyglądała lekcja. Określ czas lekcji oraz narzędzia, których będą używać. Opowiedz uczniom historię, w której zwróciła się do firma z prośbą o przygotowanie prototypu (wyjaśnij pojęcie prototypu) maskotki mierzącej i wyświetlającej temperaturę.

Cześć zasadnicza

BUDUJEMY MASKOTKĘ 15'

Poproś uczniów o zbudowanie swojej wymarzonej maskotki. Maskotka z miejscu oczu powinna mieć zamontowane diody świecące. Na diodach można przykleić dekoracyjne samoprzylepne oczy lub samemu zbudowane uczy z cienkiego papieru.
Główna bryła maskotki może być w formie walca (zrulowany papier i sklejony wzdłuż jednej krawędzi. Można również zamiast tego wykorzystać tekturową rolkę od ręczników papierowych lub papieru toaletowego.

MONTAŻ CZUJNIKA I DIOD 10'

Poproś uczniów o przyklejenie diod w miejscu oczu oraz czujnika temperatury np. np. na plecach maskotki.

INSTRUKCJE PROSTE - EKSPERYMENT 10'

Zadanie 1: Wybierz z grupy jednego ucznia (ucznia A). Poproś drugiego ucznia (uczeń B), aby wysłał go w stronę drzwi.
Można się spodziewać, że uczeń B wyda polecenie uczniowi A - "idź do drzwi". Jest to bardzo dobre polecenie. Jeśli tak się stanie, pogratuluj uczniom i odeślij na miejsce.
Zadanie 2: Po wykonaniu pierwszego zadania wybierz kolejnego ucznia (ucznia C) i zasłoń mu oczy np. szalikiem. Następnie wskaż kolejnego ucznia (ucznia D). Poproś go, aby wydał instrukcje uczniowi C, wysyłając go do drzwi (lub innego miejsca). Dobrze by było, aby miejsce to nie było łatwo dostępne. Zwróć uwagę na przeszkody.
Dbaj o bezpieczeństwo swoich uczniów. 
Można się spodziewać, że uczeń D będzie wydawać polecenia krok po kroku typu: "zrób krok do przodu", "zrób drugi krok do przodu". To bardzo dobrze. Taki sposób tworzenia instrukcji to świetny wstęp do tworzenia algotytmów - programów.

ALGORYTM - WYJAŚNIENIE

Powiedz uczniom, że w ten sposób tworzone są instrukcje dla komputera - algorytmy.
Definicja algorytmu: Algorytm –  jest skończonym, uporządkowanym ciągiem jasno zdefiniowanych czynności, koniecznych do wykonania postawionego  zadania.
Cechy algorytmów:
  • poprawność (algorytm daje oczekiwane wyniki),
  • jednoznaczność (zawsze daje te same wyniki przy takich samych danych wejściowych),
  • skończoność (wykonuje się w skończonej liczbie kroków),
  • sprawność (czasowa - szybkość działania i pamięciowa )

PROGRAMUJEMY DIODY

Przygotuj z uczniami program włączający diody.
  • Poszukajcie w pudełku dwie diody
  • Podłączcie je do nakładki rozszerzającej BeCREO jak uważacie. Zwróćcie uwagę na kolory kabelków
  • Sprawdź poprawność podłączenia diod. Zielony - zielony, czarny - czarny, czerwony- czerwony.
  • Podłączcie Arduino/Genuino kabelkiem USB do komputera
  • Otwórzcie aplikację BeCREO
  • Wybierzcie tryb TRYB DOWOLNY
  • Wybierzcie sekcję AKCJE
  • Wybierzcie pierwszy bloczek DIODA LED
  • Ustawcie odpowiedni pin pin na bloczku musi być taki, jak numer pinu do którego podłączono fizycznie pierwsza dioda)"
  • Wyślijcie program na płytkę
  • Następnie uczniowie powinni sami dodatkowo włączyć drugą diodę.
Program 1
Program 2


TESTOWANIE PROGRAMU

Rozdaj uczniom arkusze testów. Poproś, aby zmienili miejsca, w których siedzą i wykonali test stworzonego programu.
Po powrocie autorów do swoich miejsc, należy wykonać zdjęcia arkuszy testów i umieścić na platformie.

Część końcowa

  1. PODSUMOWANIE LEKCJI (3’)

Podsumuj z uczniami lekcję.