W co się dziś ubrać

Z support
Skocz do: nawigacja, szukaj

Wyzwanie: F MIŁY PORANEK

Projekt: F04 W CO SIĘ DZIŚ UBRAĆ?

Przypomnij sobie[edytuj]

Przed rozpoczęciem tego projektu warto wrócić do lekcji:

  • funkcje,
  • instrukcje warunkowe złożone,
  • liczby losowe,
  • operatory logiczne,
  • operatory porównania,
  • tablice,
  • zmienne.

Cel projektu[edytuj]

Napisz system, który rozwiąże najczęstsze i najgorsze pytanie każdego poranka – w co się dzisiaj ubrać?

Zadanie 1[edytuj]

Opis[edytuj]

W pierwszym kroku stwórz tablicę ubrań dolnych, górnych i kolorów które możesz znaleźć na planszy.

Pseudokod[edytuj]

Tab-gora = [bluzka, koszula, t-shirt, …]
tab-dol = [spodnie, spodniczka, …]
tab-kolor = [bialy, zolty, rozowy, …]

Zadanie 2[edytuj]

Podłączenie modułów[edytuj]

Joystick jest modułem analogowym. Podłącz go pod pin oznaczony literką A (Analog).

Opis[edytuj]

Na początku sprawdź jakie wartości wskazuje joystick po naciśnięciu w dół. Zwracane wartości wypisz na monitorze portu szeregowego. Następnie napisz program, który po takim naciśnięciu wylosuje liczbę z zakresu długości tablic będącą indeksem tablicy. Do losowania wykorzystaj bloczek <WYLOSUJ LICZBĘ CAŁKOWITĄ>. Wylosowany indeks zapisz w zmiennej i wypisz na wyświetlaczu wartości jakie są zapisane w każdej z tablic pod wylosowanym indeksem.

Przypomnij sobie jakie bloczki są potrzebne do prawidłowej pracy z wyświetlaczem:[edytuj]

  • włącz wyświetlacz (domyślnie wyświetlacz jest wyłączony, ta instrukcja powinna być użyta tylko raz),
  • wyczyść wyświetlacz (instrukcja wyczyści poprzednie zapiski na wyświetlaczu, np. logo producenta),
  • ustaw kursor (pozwala na wypisanie tekstu zawsze w tym samym miejscu),
  • wypisz na wyświetlaczu (wypisanie tekstu dołączonego z prawej strony bloczka),
  • wyświetl na wyświetlaczu (wyświetlenie powyżej zdefiniowanych tekstów i figur).

Pseudokod[edytuj]

jeśli joystick > 600 //w dół 
   Indeks = wylosuj-liczbę-całkowita
   włącz wyświetlacz
   wyczyść wyświetlacz
   ustaw kursor 	
   wypisz na wyświetlaczu = „ubrania na dzis to: ”
   wypisz na wyświetlaczu = Tab-gora[indeks]
   wypisz na wyświetlaczu = ”,”
   wypisz na wyświetlaczu = tab-dol[indeks]
   wypisz na wyświetlaczu = „ w kolorze ”
   wypisz na wyświetlaczu(NL) = tab-kolor[indeks] 
   wyświetl na wyświetlaczu

Zadanie 3[edytuj]

Podłączenie modułów[edytuj]

Czujnik obrotu jest czujnikiem analogowym. Podłącz go pod pin oznaczony literką A (Analog).

Opis[edytuj]

Zapoznaj się z działaniem czujnika obrotu. Przy pomocy monitora portu szeregowego sprawdź jakie zakresy wartości zwraca czujnik po wskazaniu na każdy z kolorów. Dodatkowo sprawdź jaką wartość zwraca joystick po przesunięciu w prawo.

Następnie napisz funkcję, w której po przesunięciu joysticka w prawo do nowej zmiennej kolor zostanie przypisany wskazany kolor. Pamiętaj aby losowanie przycisku było przed losowaniem indeksu z tablicy. Zmień kolor pobierany z tablicy na kolor wskazany przez czujnik obrotu.

Pseudokod[edytuj]

jeśli joystick < 100 //w prawo
   pobierz-kolor-z-czujnika-obrotu()
   jeśli joystick > 600 //w dol
      … 	 	
      wypisz na wyświetlaczu = „ w kolorze ”
      wypisz na wyświetlaczu(NL) = kolor
      …
Fun pobierz-kolor-z-czujnika-obrotu()
   if czujnik-obrotu < 100
      kolor= „bialy”
   else if czujnik-obrotu > 100 i czujnik-obrotu < 300
      kolor = „zolty”
      …

Zadanie 4[edytuj]

Opis[edytuj]

Utwórz tablicę rzeczy charakterystycznych dla pór roku. Zapisz w nich po równą liczbę elementów.

Zadanie 5[edytuj]

Podłączenie modułów[edytuj]

Czujnik temperatury to moduł analogowy. Podłącz go pod pin oznaczony literką A (Analog).

Opis[edytuj]

Tutaj należy uwzględnić temperaturę odczytaną z czujnika temperatury i na jej podstawie zdecydować czy jest lato czy zima. Na początku zapoznaj się z działaniem czujnika temperatury z pomocą monitora portu szeregowego.

Jeśli odczytana temperatura wskazuje na lato to wylosuj ubrania z tablic charakterystycznych dla ubrań letnich. W przeciwnym wypadku weź pod uwagę ubrania z tablic związanych z zimą.

Czujnik temperatury zwraca wartości liczbowe, więc w swoich instrukcjach warunkowych wykorzystaj operatory porównania.

Zadanie 6[edytuj]

Opis[edytuj]

Tym razem pod zmienną temperatura podstaw wartość wskazaną za pomocą czujnika obrotu. Na początku zapoznaj się z działaniem czujnika obrotu z pomocą monitora portu szeregowego. Sprawdź jaki zakres temperatur zwraca po wskazaniu na każdą z temperatur.

Następnie wykorzystaj instrukcje warunkowe, w których odczytasz wskazaną temperaturę po wykryciu przesunięcia joysticka w lewo. Dodaj tą instrukcję na początku swojego programu.

Tak więc po wybraniu koloru za pomocą czujnika obrotu i wylosowaniu ubrania z odpowiedniej tablicy wyświetl poradę dla użytkownika – jakie ubrania i w jakim kolorze wybrać na dziś.