Parking

Z support
Skocz do: nawigacja, szukaj

Wyzwanie: C BEZPIECZEŃSTWO

Projekt: C01 PARKING

Przypomnij sobie[edytuj]

Przed rozpoczęciem tego projektu warto wrócić do lekcji:

  • instrukcja warunkowa prosta,
  • operatory porównania,
  • urządzenia wejścia,
  • wyświetlacz.

Cel projektu[edytuj]

Zaprojektowanie inteligentnego miejsca parkingowego.

Zadanie 1[edytuj]

Podłączenie modułów[edytuj]

Czujnik odległości modułem analogowym. Podłącz go do pinu oznaczonego literką A (Analog).

Opis[edytuj]

Wykorzystaj monitor portu szeregowego aby sprawdzić jakie wartości zwraca czujnik odległości. Pamiętaj, aby zbliżający się obiekt był złapany przez dwa „oczka” czujnika odległości. W przeciwnym wypadku wynik może być nieprawidłowy.

Zadanie 2[edytuj]

Podłączenie modułów[edytuj]

Diody to moduły cyfrowe. Podłącz je do pinu oznaczonego literką D (Digital).

Opis[edytuj]

Wykorzystaj diody do oznaczenia statusu miejsca parkingowego. Aby określić status wykorzystaj wiedzę z poprzedniego zadania. Połącz te dwa moduły i stwórz odpowiednie instrukcje warunkowe.

Pamiętaj, że aby dioda mrugała musi zostać wprowadzone opóźnienie. W tym celu użyj bloczka <CZEKAJ> miedzy stanami włącz/wyłącz i wyłącz/włącz diody zielonej. W tym przypadku nie potrzebujemy dodatkowej pętli. Pamiętaj, że program cały czas działa w pętli. Więc jeśli żaden obiekt nie znajdzie się blisko czujnika odległości to zawsze będzie wykonywany warunek drugi.

Pseudokod[edytuj]

Jeśli czujnik-odległości > 400 //zajęte
   dioda-led czerwona włącz
   dioda-led zielona wyłącz
w przeciwnym razie 
   dioda-led czerwona wyłącz
   dioda-led zielona włącz
   czekaj 300ms 	
   dioda-led zielona wyłącz 	
   czekaj 300ms

Program[edytuj]

C01z2.png

Zadanie 3[edytuj]

Opis[edytuj]

Tym razem wykorzystaj kolejny sposób poinformowania o zajętości miejsca. Wypisz na wyświetlaczu, czy miejsce jest wolne czy zajęte.

Przypomnij sobie jakie bloczki są potrzebne do prawidłowej pracy z wyświetlaczem:[edytuj]

  • włącz wyświetlacz (domyślnie wyświetlacz jest wyłączony, ta instrukcja powinna być użyta tylko raz),
  • wyczyść wyświetlacz (instrukcja wyczyści poprzednie zapiski na wyświetlaczu, np. logo producenta),
  • ustaw kursor (pozwala na wypisanie tekstu zawsze w tym samym miejscu),
  • wypisz na wyświetlaczu (wypisanie tekstu dołączonego z prawej strony bloczka),
  • wyświetl na wyświetlaczu (wyświetlenie powyżej zdefiniowanych tekstów i figur).

Optymalizacja:[edytuj]

Spójrz na instrukcje dotyczące wyświetlacza, które zostały wypisane powyżej. Zastanów się, która z tych instrukcji zmienia się w zależności od tego czy miejsce jest wolne czy zajęte. Jest to tylko instrukcja wypisz-na-wyświetlaczu. Pozostałe instrukcje mogą być nad albo pod napisaną wcześniej instrukcją warunkową. Dzięki temu cztery bloczki wykorzystujesz tylko raz.