Moje biurko - moje skarby

Z support
Skocz do: nawigacja, szukaj

Tworzenie systemu alarmowego.

Dane metodyczne[edytuj]

Poziom edukacyjny/ przedmiot/ grupa przedmiotów[edytuj]

II, III etap edukacyjny

Cel główny realizacji zajęć.[edytuj]

Zapoznanie uczniów z instrukcjami warunkowymi

Cele szczegółowe realizowanych zajęć.[edytuj]

Uczeń po zakończonych zajęciach:

  • Tłumaczy swoimi słowami pojęcie instrukcji warunkowej,
  • podaje przykład z życia instrukcji warunkowych,
  • podaje przykład programu lub urządzenia, do którego działania niezbędna jest instrukcja warunkowa,
  • podaje znaczenie czujnika odległości i jego wykorzystanie,
  • podaje przykład programu lub urządzenia, do którego działania niezbędna jest instrukcja warunkowa,
  • buduje urządzenie składające się z wyświetlacza, przycisku i diody LED i programuje je z wykorzystaniem instrukcji warunkowej,
  • współpracuje z innymi uczniami, wymienia się z nimi pomysłami i swoimi doświadczeniami wykorzystując technologię.

Wymagania technologiczne jak musi spełnić szkoła/sala/przestrzeń dydaktyczna w której odbywają się zajęcia.[edytuj]

  • Komputer lub urządzenie 2w1 z systemem Windows (Zalecany jedno urządzenie i zestaw BeCREO dla 2 osobowej grupy uczniów).
  • Zestaw BeCREO

Materiały i narzędzia wykorzystywane w toku realizowanych zajęć (w tym narzędzia technologiczne)[edytuj]

  • taśma dwustronna,
  • pudełko
  • nożyczki.

Ogólny zarys pomysłu na zajęcie.[edytuj]

Podczas zajęć uczniowie tworzą system alarmowy uruchamiający się po otwarciu drzwiczek biurka, pudełka itp.

Scenariusz[edytuj]

Cześć wstępna[edytuj]

CELE LEKCJI (1’) Przedstaw uczniom jak będzie wyglądała lekcja. Powiedz uczniom, że otrzymaliśmy zlecenie wykonania prototypu systemu przeciw rabunkowi w banku. Określ czas lekcji oraz narzędzia, których będą używać.

Cześć zasadnicza[edytuj]

SYSTEMY ALARMOWE – BURZA MÓZGÓW (5’)

Zapytaj uczniów jakie znają systemy alarmowe i jak one działają.
Przeprowadź krótką burzę mózgów jakie znają systemy alarmowe zabezpieczające przed rabunkiem i napadem. Podczas dyskusji powinno pojawić się pojęcie „czujnik” oraz rodzaje czujników stosowanych w takich systemach. Uczniowie powinni zapisać na tablicy rodzaje systemów alarmowych. W innej części tablicy powinni wykonać listę czujników służących do rozpoznania, że miał miejsce napad.

PROJEKTOWANIE SYSTEMU ZABEZPIECZAJĄCEGO PRZED RABUNKIEM (7’)

Poproś uczniów, żeby w zespołach zaprojektowali system zabezpieczający przed rabunkiem. W celu wykonania projektu mogą wykorzystać arkusze papieru. Każdy element systemu zaproponowany w projekcie powinien być uzasadniony przez uczniów.
Rozdaj każdej grupie arkusze papieru i ołówki. Wytłumacz im, że będą projektować zabezpieczenie przed rabunkiem w banku, który ma miejsce w „miały dzień”. Gdy ma miejsce rabunek pracownik ma za zadanie uruchomić za pomocą ukrytego przycisku tzw. „cichy alarm”, który wzywa agencję ochrony. Po wykonaniu zadania sprawdź rozwiązania przechodząc po klasie. Projekt może zostać również wykonany na ekranie komputera lub urządzenia 2in1.

OSTATECZNY KSZTAŁT PROJEKTU (2’)

Podsumuj prace uczniów i określ kształt ostatecznego projektu.

POŁĄCZ ELEMENTY ELEKTRONICZNE (7’)

Poproś uczniów o montaż elementów elektronicznych samodzielnie lub zgodnie ze schematem narysowanym/wyświetlonym na tablicy.
Uzasadnij obecność poszczególnych elementów systemu. W systemie powinien znaleźć się wyświetlacz, przycisk oraz dioda LED. Wyświetlacz ostrzega agencję ochrony przed napadem. Dioda ostrzega innych pracowników. Przycisk aktywuje alarm.
UWAGA. Przycisk ma wyłącznie włączać tzw. „cichy alarm”. Nie projektuje się natomiast przycisku wyłączającego alarm. Alarm powinien zostać wyłączony wyłącznie przez uprawnionego pracownika lub agencję ochrony.

KOMUNIKACJA (10’)

Przypomnij jakie bloczki służą do programowania wyświetlacza. Poproś uczniów o napisanie programu wyświetlającego komunikat o alarmie.
W komunikacje na wyświetlaczu powinien znaleźć się adres placówki bankowej, w którym doszło do rabunku.

Wyswietlacz.PNG

MRUGAJĄCA DIODA (8’)

Poproś o zaprogramowanie mrugającej diody.

BlinkLED.PNG

CZYM JEST INSTRUKCJA WARUNKOWA – DYSKUSJA (8’)

Zapytaj uczniów z czym kojarzy im się słowo instrukcja warunkowa. Pobudzaj uczniów do podawania własnych przykładów instrukcji warunkowych.
Jeśli uczniowie mają problem z tym pojęciem lub go nie znają zapytaj o te dwa pojęcia oddzielnie. Wykorzystaj pytania:
  • Co do jest instrukcja?
  • Kto w Waszych domach najczęściej wydaje instrukcje?
  • Z czym kojarzy Wam się pojęcie warunek? Co to jest warunek? Kiedy ktoś stawia warunki?
  • Podajcie przykład instrukcji warunkowej z życia.
Na koniec podsumuj wnioski. Przedstaw schematycznie na tablicy z jakich elementów składa się instrukcja warunkowa.
Kieruj dyskusją w taki sposób, aby uczniowie samodzielnie stworzyli podstawową definicję instrukcji warunkowej. Przykładem instrukcji warunkowej może być podjęcie decyzji o wzięciu parasola, gdy pada deszcz lub zmiany kierunku jazdy samochodem gdy jest korek.
Na tablicy zapisz dwa słowa kluczowe: „JEŚLI” i „WTEDY”. Umieść je w ramce. Poproś uczniów o dodawanie swoich propozycji. Jedną z nich zostaw na tablicy.

INSTRUKCJA WARUNKOWA W BECREO (10’)

Zademonstruj działanie instrukcji warunkowej w BeCREO. Poproś o przebudowanie programu w taki sposób, aby przyciśnięcie przycisku spowodowało wzbudzenie alarmu.

IFELSE1.PNG

Rozbuduj działanie instrukcji warunkowej aby włączał się alarm po zarejestrowaniu ruchu przez czujnik odległości.

IFELSE2.PNG

TEST SYSTEMU (4’)

Poproś uczniów o zmiany na stanowiskach i przetestowanie programów.
Podczas testów uczniowie powinni pozostawić autorom swoje uwagi i zaproponować ewentualne ulepszenia programów.

Część końcowa[edytuj]

  1. PODSUMOWANIE LEKCJI (3’)

PODSUMOWANIE LEKCJI (3’) Podsumuj z uczniami lekcję. Poproś o podanie przykładu programu, gdzie będzie wykorzystywana instrukcja warunkowa. Przykładem takich urządzeń mogą być np. czujnik deszczu wzbudzający działanie wycieraczek, czujnik światła aktywujący włączenie świateł mijania podczas wjazdu np. tunelu, przycisk ustawiający godzinę w piekarniku,