Ma-CREO-skotka czyli maskotka

Z support
Skocz do: nawigacja, szukaj

Prosta zabawa manualna. Maskotka - termometr.

Dane metodyczne[edytuj]

Poziom edukacyjny/ przedmiot/ grupa przedmiotów[edytuj]

I etap edukacyjny

Cel główny realizacji zajęć.[edytuj]

Zapoznanie uczniów z pojęciem instrukcji.

Cele szczegółowe realizowanych zajęć.[edytuj]

Uczeń po zakończonych zajęciach:

  • Tłumaczy swoimi słowami pojęcie instrukcji,
  • podaje znaczenie termometru i jego wykorzystanie,
  • wykonuje proste prace manualne w tym tworzy maskotkę z papieru i drobnych elementów dekoracyjnych.

Specyfikacja grupy docelowej – główne cechy ( z uwzględnieniem poziomu zaawansowania ucznia w pracy z TIK). A. Merytoryczne B. Techniczne

  • uczniowie w wieku 7+

Wymagania technologiczne jak musi spełnić szkoła/sala/przestrzeń dydaktyczna w której odbywają się zajęcia.[edytuj]

  • Komputer lub urządzenie 2w1 z systemem Windows (Zalecany jedno urządzenie i zestaw BeCREO dla 2 osobowej grupy uczniów).
  • Zestaw BeCREO

Materiały i narzędzia wykorzystywane w toku realizowanych zajęć (w tym narzędzia technologiczne)[edytuj]

  • Arkusze tektury A4 (jeden na grupę)
  • kolorowe arkusze papieru,
  • papilotki do mufinek,
  • klej,
  • taśma dwustronna,
  • nożyczki,
  • dekoracyjne, samoprzylepne oczy,
  • ołówki.

Ogólny zarys pomysłu na zajęcie.[edytuj]

Podczas zajęć uczniowie tworzą z papieru maskotki, mocują na niej diody świecące, czujnik temperatury. Maskotka mierzy temperaturę.

Scenariusz[edytuj]

Cześć wstępna[edytuj]

CELE LEKCJI (1’)

Przedstaw uczniom jak będzie wyglądała lekcja. Określ czas lekcji oraz narzędzia, których będą używać. Opowiedz uczniom historię, w której zwróciła się do firma z prośbą o przygotowanie prototypu (wyjaśnij pojęcie prototypu) maskotki mierzącej i wyświetlającej temperaturę.

Cześć zasadnicza[edytuj]

BUDUJEMY MASKOTKĘ 15'

Poproś uczniów o zbudowanie swojej wymarzonej maskotki. Maskotka z miejscu oczu powinna mieć zamontowane diody świecące. Na diodach można przykleić dekoracyjne samoprzylepne oczy lub samemu zbudowane uczy z cienkiego papieru.
Główna bryła maskotki może być w formie walca (zrulowany papier i sklejony wzdłuż jednej krawędzi. Można również zamiast tego wykorzystać tekturową rolkę od ręczników papierowych lub papieru toaletowego.

MONTAŻ CZUJNIKA I DIOD 10'

Poszukajcie w pudełku dwie diody i czujnik temperatury. Poproś uczniów o przyklejenie diod w miejscu oczu oraz czujnika temperatury np. np. na plecach maskotki.

INSTRUKCJE PROSTE - EKSPERYMENT 10'

Zadanie 1: Wybierz z grupy jednego ucznia (ucznia A). Poproś drugiego ucznia (uczeń B), aby wysłał go w stronę drzwi.
Można się spodziewać, że uczeń B wyda polecenie uczniowi A - "idź do drzwi". Jest to bardzo dobre polecenie. Jeśli tak się stanie, pogratuluj uczniom i odeślij na miejsce.
Zadanie 2: Po wykonaniu pierwszego zadania wybierz kolejnego ucznia (ucznia C) i zasłoń mu oczy np. szalikiem. Następnie wskaż kolejnego ucznia (ucznia D). Poproś go, aby wydał instrukcje uczniowi C, wysyłając go do drzwi (lub innego miejsca). Dobrze by było, aby miejsce to nie było łatwo dostępne. Zwróć uwagę na przeszkody.
Dbaj o bezpieczeństwo swoich uczniów. 
Można się spodziewać, że uczeń D będzie wydawać polecenia krok po kroku typu: "zrób krok do przodu", "zrób drugi krok do przodu". To bardzo dobrze. Taki sposób tworzenia instrukcji to świetny wstęp do tworzenia algotytmów - programów.

ALGORYTM - WYJAŚNIENIE

Powiedz uczniom, że w ten sposób tworzone są instrukcje dla komputera - algorytmy.
Definicja algorytmu: Algorytm –  jest skończonym, uporządkowanym ciągiem jasno zdefiniowanych czynności, koniecznych do wykonania postawionego  zadania.
Cechy algorytmów:
  • poprawność (algorytm daje oczekiwane wyniki),
  • jednoznaczność (zawsze daje te same wyniki przy takich samych danych wejściowych),
  • skończoność (wykonuje się w skończonej liczbie kroków),
  • sprawność (czasowa - szybkość działania i pamięciowa )

PROGRAMUJEMY DIODY

Przygotuj z uczniami program włączający diody.
  • Podłączcie diody do nakładki rozszerzającej BeCREO jak uważacie. Zwróćcie uwagę na kolory kabelków
  • Sprawdź poprawność podłączenia diod. Zielony - zielony, czarny - czarny, czerwony- czerwony.
  • Podłączcie Arduino/Genuino kabelkiem USB do komputera
  • Otwórzcie aplikację BeCREO
  • Wybierzcie tryb TRYB DOWOLNY
  • Wybierzcie sekcję AKCJE
  • Wybierzcie pierwszy bloczek DIODA LED
  • Ustawcie odpowiedni pin pin na bloczku musi być taki, jak numer pinu do którego podłączono fizycznie pierwsza dioda)"
  • Wyślijcie program na płytkę
  • Następnie uczniowie powinni sami dodatkowo włączyć drugą diodę.
Program 1
Pro1.PNG
Program 2
Pro2.PNG


TESTOWANIE PROGRAMU

Poproś uczniów o przeprowadzenie testu i sprawdzeniu poprawności wykonanego programu.

PROGRAMUJEMY WYŚWIETLACZ

Przygotuj z uczniami program wyświetlający słowo "Temperatura" na wyświetlaczu.
  • Odłączcie Arduino/Genuino od komputera
  • Podłączcie czujnik temperatury do nakładki rozszerzającej BeCREO jak uważacie. Zwróćcie uwagę na kolory kabelków
  • Sprawdź poprawność podłączenia czujnika. Czujnik powinien być podłączony do wejść analogowych. Niebieski - niebieski, czarny - czarny, czerwony- czerwony.
  • Podłączcie Arduino/Genuino kabelkiem USB do komputera
  • Nic nie usuwając z programu dodajcie bloczki obsługujące wyświetlacz. W tym celu należy uruchomić KOMPENDIUM.
Kompendium.PNG
  • Wybierzcie z listy wyświetlacz
Wyswietlacz.PNG
  • Zapoznajcie się z informacjami na temat wyświetlacza
Wyswietlacz2.PNG
  • Przejdźcie do drugiej strony, aby poznać przykładowy program sterujący wyświetlaczem.
Wyswietlacz3.PNG
  • Napiszcie program taki jak poniżej. Bloczki dotyczące wyświetlacza znajdują się w sekcji KOMUNIKACJA.
Wyswietlacz program.PNG

PROGRAMUJEMY WYŚWIETLACZ TERMOMETRU

  • Dodajcie jedną linię programu wyświetlającą temperaturę. W zależności od posiadanego Arduino/Genuino należy użyć innego bloczka z sekcji CZUJNIKI. Czujnik temperatury dla 101 (gdy w zestawie znajduje się Genuino/Arduino 101) lub czujnik temperatury standardowy (gdy w zestawie znajduje się Arduino/Genuino UNO).
Program temperatura.PNG

Część końcowa[edytuj]

  1. PODSUMOWANIE LEKCJI (3’)

Podsumuj z uczniami lekcję.